Home » כללי » על קיבעון מחשבתי וכוחו של הרגל!

על קיבעון מחשבתי וכוחו של הרגל!

ללא ספק, ב- 20 השנים האחרות תפסו המחשבים את מרכז העניינים, כמעט וכל דבר היום מופעל באמצעות מחשבים, החברות העשירות ביותר הן מתחום זה, ורבים מבני הדור הצעיר, שמים מבטחם בלימודי מחשבים, הרי כל אם בישראל יודעת: "זה העתיד….". אך גם בתחום החדשני, המודרני, המתקדם והמפותח- לא הצליחו לשנות את הרגלם של מיליוני אנשים ברחבי העולם.

לא מזמן, יצא לי לשמוע על שיטת ה- "QWERTY"– אני בטוח שלחלקכם אין מושג מה זה אומר, גם לי לא היה שום מושג, מכיוון שרוב האנשים כולל אותי ואתכם, לא הדאיגה השאלה "מדוע המקלדת שלנו מסודרת דווקא כך?"
המקלדת כפי שאנו מכירים אותה כיום היא גלגול מודרני למכונת הכתיבה הישנה, זו שהפכה לקלאסיקה עם השנים.

ב-1870, כריסטופר שולס, הממציא האמריקאי, פיתח מכונת כתיבה יעילה לכתיבת מסמכים במהירות יחסית, כאשר ההקלדה הייתה מהירה מדי בין שתי מקשי אותיות סמוכות, הייתה "התנגשות" בין המנופים הפנימיים שלהם והם היו נתקעים. בעקבות כך קבע שולס את סידור האותיות אשר נודע בשם "QWERTY”, על שם סדר האותיות בפינה השמאלית העליונה של המכונה. אם הרצף הזה נשמע לכם מוכר ואתם לא יודעים מאיפה, אתם יכולים להעיף מבט במקלדת שמולכם ולמצוא אותו גם בה. מטרת הסידור החדש היה על מנת להאט את קצב ההקלדה וכל למנוע את התנגשויות המנופים.

 אולם מאז 1870, האנושות התקדמה פלאים בכל התחומים- רפואה, מדע, חלל, מחשבים, אנרגיה ועוד. מזמן כבר אין מכונות כתיבה. למעשה ככל שהעולם מתפתח ממציאים, חוקרים וחברות ענק מתחרים בפיתוח שיטות/ מוצרים יותר טובים, יותר  מהירים, יותר נוחים ויותר יעילים.כיום, אין אדם שכתב על מכונת הדפוס מ 1870 ועודו בחיים, הרגל זה עבר דורות, מבלי שמישהו יעצור לרגע וינסה להתרגל לשיטת יעילה יותר.

המקלדת בשיטת ה"QWERTY", אני מזכיר לכם- נועדה אך ורק כדי להאט את קצב ההקלדה.השימוש במקשי ה-QWERTY במקלדת הינה הבחירה הגרועה והאיטית ביותר האפשרית, אך כיוון ששיטה זו הפכה להרגל שקשה לשנותו, עד היום יצרניות המחשבים אינן מעיזות לשנות את סדר המקשים מסיבה אחת פשוטה- אף אחד לא יקנה מקלדת שצריך להתרגל אליה.

 כן, זהו המצב- אנו משתמשים כיום בשיטה שהומצאה ב1870 בגלל תקלה טכנית של שני מנופים.מתחריה של שיטה זו, רובם ככולם נכשלו כישלון מוחץ בניסיונם להחליף את שיטת ה "QWERTY". דוגמא זו היא אחת הדוגמאות הטובות ביותר להמחשה של הקיבעון המחשבתי של האדם, ונותנת עוצמה חדשה למושג: "כוחו של הרגל".

מחקרים בארה"ב הוכיחו כי לשינוי של הרגל כלשהו, דרושים 21 ימים של פעולות הפוכות להרגל. במחקר עלה ש-95% מהאוכלוסייה אינם מצליחים להתגבר על ההרגלים לתקופת זמן "ממושכת" שכזו, וכן הם אינם מסוגלים לשנות הרגלים רעים.

אתן לכם דוגמא נוספת לקיבעון מחשבתי מיותר:
בעת המלחמה הקרה בין בריה"מ לשעבר וארה"ב, החלה תחרות על כיבוש החלל, זאת הייתה מלחמה על כבוד ויוקרה בין שתי המדינות, שמנהיגיהם רצו להפוך את מדינתם למעצמה השלטת בעולם החדש שלאחר מלחמת העולם השנייה. תקופה זו זכתה אף לכינוי "המרוץ לחלל".
מומחי החלל בשתי המדינות עברו ימים כלילות ע"מ לפתח מוצרים שיוכלו לשמש את הקוסמונאוטים/ אסטרונאוטים בעת שהייתם בחלל, בכדי שאלו יוכלו לחקור ולהשיג הישגים מדעים בתחום החלל.
כיוון שבחלל אין גרביטציה, עטים רגילים לא עבדו כיוון שלדיו אין משקל והוא אינו נוזל על הנייר בזמן הכתיבה. הצד האמריקאי גייס את טובי המוחות בעולם בינהם פיסיקאים מוכשרים מאוד, אשר הצליחו להתגבר על היעדר המשיכה בחלל ולפתח עט יחיד מסוגו המסוגל לכתוב גם בחלל.
עבודתם ארכה מספר חודשים, עלות הפיתוח של העט היה כ40 מיליון דולר, אנשי סוכנות החלל האמריקאית נאס"א מיהרו לצאת לתקשורת ולהצהיר ביהירות על הפתרון הטכנולוגי האדיר שיש בחזקתם.

 הצוות הרוסי, לא בזבז זמן, מחשבה וכסף רב- הם הבינו שיותר פשוט לשלוח את צוות החלל עם עפרונות!

לעיתים אנחנו נותנים למוחנו לעשות "פעולות אוטומטיות" מבלי להשתמש בדמיון שלנו, בכל אדם יש ניצוץ יצירתי ויצרני- אנחנו רץ צריכים להשתמש בו.

 חשבו אחרת, חשבו בצורה חדשה לכם, הסתכלו על דברים מנקודות מבט שונות, הקשיבו לדעות של אחרים וזכרו- מוח של אדם הצליח להנחית אדם על הירח, מוח של אדם יכול לפתח זנים חדשים של פירות, מוח של אדם הצליח לשכפל את הכבשה "דולי", מוח של אדם תכנן את המחשב שדרכו אתם קוראים טקסט זה, ועוד אינספור דוגמאות לרעיונות יצירתיים שנראו כבלתי אפשריים בעבר והיום הם חלק מהיום יום שלנו.

דמיינו אתם עצמכם בימי הביניים, אילו הייתם מספרים לאנשי התקופה שניתן לבנות קופסא גדולה ואלקטרונית שבה תוכלו לצפות בזמן אמת מה מתרחש אלפי קילומטרים מהמקום שבו הם נמצאים, הם היו חושבים שאתם משוגעים, היום אנו קוראים לזה טלוויזיה וזה נמצא בכל בית. מפה ניתן להסיק שגם מה שכרע נראה בעינכם בלתי ניתן להשגה, הזוי ככל שיהיה, הוא אפשרי ועוד איך…. למעשה אין דבר בלתי אפשרי!

אם תתרגלו לחשוב שדברים לא ניתנים לעשייה אתם לעולם לא תצאו מאזור הנוחות שלכם בכדי להשיג אותם.
חשבו על עצמכם לרגע,אילו הרגלים נטמעו באישיות שלכם? האם אלו הרגלים טובים או שמא הרגלים רעים? מתי לאחרונה נכנעתם לכוחו של ההרגל?
אנשים רבים נכנעים להרגלים כיוון שזהו המצב הנוח ביותר עבורם, בין אם זה כעס ועצבנות על דברים פעוטים ובין אם זה הרגלי עישון או כסיסת ציפורניים…ההורים שבינכם ודאי יודעים כמה קשה לגמול תינוק ממוצץ, הרי הזאטוט יבכה אם לא יקבל את המוצץ שאליו הוא רגיל מהיום שנולד…, אם כן קוראים נכבדים, הרגלים יכולים להיות אמנם נוחים אך גם מסוכנים מאוד כיוון שהם יעכבו אתכם מלהשיג את מטרותיכם.

חשבו מה הייתם יכולים להשיג בחייכם אם הייתם מתמידים בהשגת השאיפות שלכם כמו שאתם מתמידים עם עישון הסיגריות…(למעשנים שבינינו), עם הכעס האינסופי שאתם מוציאים על אהוביכם,  או עם שעות הצפייה המרובות בטלוויזיה.

עשו לכם הרגלים טובים- הרגילו את עצמכם לאימון בוקר קצר, הרגילו את עצמכם לחייך במשך היום, הרגילו את עצמכם להחמיא לבן/בת הזוג שלכם, הרגילו את עצמכם להכיר אנשים חדשים, הרגילו את עצמכם לקחת את הילדים לטיול בימי שבת וחופשים, הרגילו את עצמכם לא להתרגז ולהישאר רגועים, הרגילו את עצמכם לחסוך בקניות בכרטיס האשראי שלכם ולצבור כסף כדי לקנות את הדבר שאתם כבר זמן רב רוצים לקנות, הרגילו את עצמכם לחשיבה חיובית. אם תתחייבו לכך ותעמדו בהתחייבות במשך 21 ימים, אני מבטיח לכם שינוי בהרגשה שלכם, בדימוי האישי שלכם, באנרגיה ובתעצומות נפש לעבור הכל!

 למעלה מ-90% מאוכלוסיית העולם הם אנשים שהתרגלו למצב שהם לא רוצים להיות בו: מינוס בבנק… משקל עודף… בדידות… עצבנות… שעמום מהשגרה… מירמור במקום העבודה…. נשמע מוכר? הרי זה לא המצב שאתה רוצה להיות בו, אם היית יכול לשנות אותו וודאי היית עושה זאת מיד- ברגע זה מונחות לפניך שתי אופציות: להמשיך עם ההרגלים הרעים ולהישאר במצב הנוכחי או להטמיע הרגלים חדשים ובונים שיעזרו לך ליצור לעצמך עולם לפי בקשתך… כסף בבנק… חברויות… רוגע…. ספונטאניות וגיוון… הנאה במקום עבודתך…קידום…

נשמע מופרך? נסו אותי- 21 ימים והרבה כוח רצון, זה כל מה שנדרש!

   
כתב: נועם גבאי

תגובות

תגובות

Check Also

איך מסלקים מחשבות שליליות?

השבוע ניגש אלי ידיד, לאחר שקרא את הספר הסוד. הוא שאל אותי "איך את מצליחה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*