Home » כללי » מקורות חזקים לקביעת יעדים!

מקורות חזקים לקביעת יעדים!

       מאת ג'ים אלן

אתם הרי כבר יודעים מהו יעד!, אתם כבר יודעים כיצד יעדים יכולים להיות שימושיים, איך לנסח אותם ואיך לרדוף ולהשיג אותם. אחרי הכל אנחנו מתמסרים לקריירה ולהצלחות ולכן יעדים תופסים חלק כה משמעותי בחיים שלנו- אבל מתי עצרתם וחשבתם מהיכן נובעים כל היעדים והרצונות שלנו?

אתם עלולים לחשוב שהשאלה הזו רטורית עד כדי מטופשת, הרי אם אתם יודעים מהם היעדים והרצונות שלכם, האם זה באמת משנה מאיפה הם מגיעים ולמה באמת יהיה לנו טוב יותר אחרי שנשיג אותם?

התשובה ברורה: כן!, בוודאי שזה חשוב להבין מדוע אנו רוצים להשיג יעד ומאיפה הדחף הזה נובע.
על ידי אבחון מעמיק בשאלות ה"למה" אנחנו רוצים דבר מה, נוכל להכין את היסודות הדרושים ובכך לקבל החלטות טובות יותר לגבי היעדים שלנו, כך נוכל להיות פחות מדוכאים מחוסר הצלחה זמנית ויותר פרקטיים בניסיון לבנות מסלול מצליח בדרך להשגת היעד.

אז בואו נביט בחלק מהמקורות ליעדים של רוב האנשים וננסה להבין מה כדאי לנו לקחת בחשבון בכל אחד מן המקורות הללו:

1. רצונות:
אלו בדרך כלל יעדים שנחשבים לבינוניים מבחינה אמביציוזית. בדרך כלל זה קל יותר לתאר תמונה של רצון להשגת משהו מוחשי כמו כסף, בית, אוטו, בגדים חדשים וכו', קשה לנו להסביר לעצמנו את הרצונות של אהדה מהסביבה, של זוגיות, של הגשמה עצמית- דברים אלו הרבה יותר מופשטים ומלווים ברגשות. רובנו הגדול פשוט רוצה המון דברים, מעבר לכך, אנחנו גם רוצים אותם בו זמנית ובאופן מיידי.
לעיתים אנחנו רוצים יותר ממה שאנחנו באמת צריכים או יכולים להשתמש רק משום שאנו רואים את אותו הדבר אצל אחרים. פה נכנסות ההגדרות של הביטויים  עיניים גדולות" ו"הדשא של השכל ירוק יותר" לידי ביטוי.
במידה ואתה מזהה שהיעדים שלך נובעים ממקור של רצונות זה בסדר גמור וזה מותר שזה יגיע דווקא משם. אך שאל את עצמך האם אין יעדים אחרים ואולי גדולים וחשובים יותר שכדאי שתהיו ממוקדים בהם כעת?

2. אי- רצונות:
אלו יעדים שמבוססים על דברים שאתה לא רוצה, אלו יעדים שיכולים להיות מועילים אך הרסניים באותה המידה. יעדים כאלו באופן גורף למדי מערבים יצירת גבולות אישיים של המצבים שבהם אתם לא רוצים להיות. היעדים הללו מגדירים לנו את מה שמותר לנו להיות בחיים ומה שאסור שנהיה. אי הרצונות מבוססים על ערכים, ערכים הם חזקים בדיוק כמו רגשות ויש להם יכולות הנעה טובות ומועילות בהחלט.
לדוגמא: יעד של הפסקת עישון הוא יעד של לא לרצות לחלות במחלות. ברגע שבריאות הוא ערך חשוב מבחינתך והוא ערך מוביל בחייך תוכל להיתפס בחוזקה ביעד ולהשיגו.

3. צרכים:
יעדים שמבוססים על צרכים הם ללא ספק יעדים חזקים וחשובים. הם עוזרים לנו להישאר בחיים ולהיות בטוחים. הצרכים שיש לאדם אלו האינסטינקטים החייתיים שנשארו לנו לאורך ההיסטוריה. אתם בודאי לא מתארים את עצמכם הורגים מישהו בשביל מנת פלאפל, אך נסו לחשוב מה עלול לקרות במצב בו יש רעב כבד, סולם הערכים שלנו מתנדף וצורך ההישרדות  ישלוט בנו. לכן לצורך הדוגמא אדם חסר כל , עני וללא פרוטה יכול להיות נחוש יותר להפוך לאדם עשיר מאוד כיוון שבשבילו אין פינוקים והוא באמת מוכן לעשות הכל כדי להיות איש עשיר. לאדם בעל הכנסה ממוצעת היעד של עושר בא מתוך רצון ולא מתוך צורך.
חשוב לזכור שבשביל להשיג יעד של צורך יש להיות יסודיים ולהשיג את היעד במלוא. השגת חצי יעד או רק התקדמות ניכרת לעבר היעד ישאירו את האדם "רעב" והצורך לא יתמלא.

4. אלו באמת יעדים מצוינים שמגיעים מעומק הנשמה והם אמיתיים במאת אחוזי הווייתם. יעדים מהסוג הזה , למרות כל האתגרים וההתנגשויות שעלולות להיות בינהם, הם יעדים שקל לנו להאמין בצדקת הדרך ולהיות רגועים בדרך להשגת היעד. כמו כן הסיפוק מהשגת יעדים שכאלו היא יוצאת דופן והיא מעניקה תחושת עוצמה ומסוגלות אדירה-  בדיוק כמו למנהיגים גדולים בהיסטוריה שפעלו על פי ערכיהם והובילו עמים לשחרור ומהפיכות.

לסיכום: אתה בוודאי תרגיש צורך להשיג כמה מהיעדים של הצרכים והרצונות. אבל ברגע שתגשים משהו שבא מהערכים אתה תצליח להרגיש עושר סיפוק ומילוי עצמי.
קח לעצמך זמן היום וחשוב על מקורות היעדים שלך, מהיכן הם נובעים? מדוע בחרת בהם? מי מהם באמת ראוי לתשומת ליבך כרגע?

תגובות

תגובות

Check Also

איך מסלקים מחשבות שליליות?

השבוע ניגש אלי ידיד, לאחר שקרא את הספר הסוד. הוא שאל אותי "איך את מצליחה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*