Home » כללי » כיצד להתגבר על מחסום הפחד?

כיצד להתגבר על מחסום הפחד?

מאת ג'ון אסרף

אני זוכר בצעירותי, בתקופת בית הספר, פחד עז היה עוצר אותי מלגשת לנערה שחיבבתי ולדבר איתה,
אני עדיין זוכר את כל המחשבות שרצו אז במוחי ואת כל הדברים שרציתי לומר לה. ברגע שצץ בראשי הרעיון להציע לה לצאת איתי, התחילו לצוץ בראשי כל הסיבות שבעולם שהיא תגיד לי "לא". יכולתי להרגיש דחייה ומבוכה עוד לפני שהרמתי את הטלפון בכלל! התחושה הזו עוברת בי גם עכשיו בדיוק כמו באותו היום. לא הבנתי זאת בעבר אבל היום אני מבין לגמרי.

קרה לכם שהיו לכם רגשות של פחד שגרמו לכם "קיפאון" ומנעו מכם לצעוד קדימה לעבר היעד או המטרה שלכם? אני בטוח שכל אדם מתישהו נתקף בהרגשת ה"פחד" וכשזה קורה אנו נוהגים להתקפל חזרה לאזור הנוחות שלנו.
מערכת הפחד הזו קיימת בכדי להציל אותנו במצבים בהם יש סכנה אמיתית, אך עלינו ללמוד באילו מקרים הוא אמיתי ומתי הוא תוצר של הדמיון שלנו על מה שעלול לקרות.

איזו תכונה גורמת לאדם אחד להתמודד ולהתגבר על דחייה אפשרית בעבודה, בביה"ס או במערכת יחסים, ולאדם אחר להיות משותק מהמחשבות השליליות שלו?
אדם שמסתער על העסקים שלו כמו נמר, אך לא מרגיש בנוח עם נשים, עלול להישאר לבד בחייו רק משום שאינו מסוגל לנתק את הפחד מדחייה. אישה שהייתה אומללה במערכות יחסים בעבר, תפחד לומר לבן זוגה דברים שמפריעים לה רק כדי שלא תפרוץ מריבה או ויכוח. ילד יכול לא לצאת מביתו כדי לחפש חברים רק משום שהוא מפחד מדחייה ע"י ילדים חדשים שאינו מכיר. הרשימה יכולה להימשך ולהימשך…מעזיבת מקום עבודה לא מספק לפחד מיציאה לדרך חדשה.

אז מה באמת קורה פה ואיך אנחנו יכולים לעצור זאת פעם אחת ולתמיד?
בראש ובראשונה עלינו להבין שהפחד הזה הוא רגש דומיננטי ולכל אחד יש את הפחדים שלו. רגש הפחד, ברובו מבוסס על המחשבה של התמודדות עם מצב לא מוכר לנו , או בניסיון של משהו חדש  הגורם לנו לפחד ולהירתע מתוצאת כישלון.
התחושה היא שאיננו רוצים לחוות כישלון ולפגוע בעצמנו.

רוב הפחדים שלנו הם אשליות שמאוכסנות בתוך הראש שלנו, המבוססות על ניסיון העבר ולא על מה שבאמת יכול לקרות. בתור ילדים היינו לוקחי סיכונים מלידה וחסרי פחד כמעט מהכל! המשמעות שאנו נותנים לניסיון העבר שלנו כשאנו לא משיגים את התוצאה שאנו רוצים, משפיעה על איך שנרגיש ונראה את ההזדמנות הבאה. כך ההזדמנות הבאה תראה לנו כחסרת סיכוי בדומה להזדמנות המוכרת לנו מניסיוננו.

כאשר אנו חווים דחייה מספר רב של פעמים, אנו פשוט מתייגים את ניסיוננו כמשהו שלילי, עם הזמן התווית השלילית הזו הופכת לאמונה- אתם ודאי כבר יודעים למה הופכת האמונה, נכון מאוד, למציאות שלנו.

מה היה קורה אילו היינו משנים את המשמעות של ניסיון העבר שלא אהבנו, מה אם נתייג את אי ההצלחה מניסיון העבר כ"למידה לעתיד", אתה היית מסתער על הזדמנות נוספת כדי להשיג תוצאה טובה יותר מבעבר.

למדתי שאנשים מצליחים מתחומים שונים, נכשלו מספר רב של פעמים לפני הצלחתם-  הסוד שלהם היה שהם "תייגו" את כישלונם בצורה בונה ההיפך הגמור ממה שאנשים נוהגים לעשות.

 אני מציע לך להתחיל לתייג את הניסיון שלכם בדרך שתוכל לשמש אתכם ולא בדרך שתגביל או תמנע מכם להצליח בפעמים הבאות. על תתן לתוצאות העבר להשפיע על המחשבות בהווה. תתמיד בכך ותגדל. צא מאזור הנוחות שלך ותרגיש חופשי מפחדים.

תגובות

תגובות

Check Also

איך מסלקים מחשבות שליליות?

השבוע ניגש אלי ידיד, לאחר שקרא את הספר הסוד. הוא שאל אותי "איך את מצליחה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*